Info til gæster
For at skrive eller svare på et indlæg, skal du logge på med

bruger: gæst       kode: gæst

Den gamle Hans og havet. Del 2

  • thom
  • thom's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mere
11 år 6 måneder siden #18 af thom
Den gamle Hans og havet. Del 2 blev oprettet af thom
Havkatte af betydning er det ikke blevet til siden jeg sidst skrev. Jeg havde dog en enkelt gylden time for ca 14 dage siden hvor jeg inden for en time fik 4 stk med en snitvægt på 5 kg. Men de store lader vente på sig.
Fra d.16/6 har fangerne måtte fange ørreder og sælge dem på "brættet". Det foregår med net ude i fjorden på specielle steder hvor
de erfaringsmæssig tager en del. Den første tid har de set noget magre ud, men på det sidste er de begyndt at komme i en acceptabel kondition.
Fra Sankt Hans og 5 dage frem bød på en kombineret hytte/telttur ind i fjorden og jeg forsøgte mig også efter ørreder fra kysten. Flere gange så jeg smågrupper komme svømmende men ligegyldig hvad jeg serverede for dem af endegrej ænsede de det ikke. Den ene gang hvor en gruppe på 4 fisk kom svømmende direkte mod mit blink, delte de sig blot 2 og 2 og svømmede henholdsvis højre og venstre om.
Hvad fanden bilder de sig ind sådan nogle lorte fisk at ignorere mit dyre isenkram!
Her står jeg - det sidste led i fødekæden(sammen med isbjørnen der i denne sammenhæng ikke udgør nogen konkurrent da den har så pokkers svært ved at binde knuder på fiskelinen med de store lapper) og fisker med noget der i reklamer skulle være det ultimative våben. Ja, fiskene skulle nærmest komme springende op i grejkassen for at guffe i sig, og hvad sker der! Aldrig en ski'. Enten har fiskene ikke læst på lektien eller?
En lærer fra børnenes skole, Niels-Arne, som har fanget mange ørreder i søerne og elvene havde også for første gang fisket fra kysten efter ørreder og oplevet det samme. "Men vi kan tage op i bunden af 1. fjorden." Her løber en meget produktiv elv ud og han mente at fiskene så småt var begyndt at gå op. I august, september plejede han at fange mange fisk deroppe.
Da vi skal med kystbåden op til Jakobshavn i 14 dage på tirsdag og en børnefødselsdag lige skal overstås inden kunne der blive tid til en tur med Niels-Arne onsdag aften/nat.
Afgang kl 16 fra Sisimiut og så ellers 40 km's sejlads, det første langs kysten indenskærs hvor der skal studeres søkort en del gange. Ca ved 18-tiden ankommer vi. N-A er sikker på vi fanger mange fisk. Vi er kommet på stigende vand, 3 timer før det skifter. Så efter at have lavet et "udhal"(en måde at fortøjre båden ude i vandet) har vi 6 timer til fiskeri.
Få 100 meter oppe af elven ligger det første stryg hvor vandet ikke kommer tordnende med 100 i timen. Inden jeg for rigget til har N-A allerede 2 fisk på land. Fisk på lige kiloet, det ser nemt ud! Men i løbet af de næste 15 min får jeg mig lige en lektion i ørredfiskeri som det praktiseres på Grønland. Hvor jeg kun oplever fisk der slår til spinneren når N-A at høvle yderligere 7 på land. Men han giver mig fidusen. Det handler ikke om at spinne højt eller dybt (her er der ikke mere end 30-50 cm vand så det giver sig selv) alfa og omega er at spinne laaaaaaangsomt ind. Tit sidder spinneren fast på bunden, men i stedet for at trække til og dermed sætte den urokkeligt fast mellem stenene, nykker man blot lidt med stangtoppen og giver løs line - vupti er den løs igen og kan fortsætte sin tur i det hurtigt rindende vand. Og nu fatter fiskene endelig hvorfor der bliver produceret noget der ikke ligner skyggen af fisk og oven i købet med en trekrog i enden. Det må vist være noget med instinkter, for de bider på så det er en lyst.
N-A fanger fisk i et tempo hvor jeg slet ikke kan følge med. Er der fisk på bliver den møllet ind på bredden og så op i plastsækken. De første fisk jeg fanger lander jeg med net, men det bøvl stopper jeg nu hurtigt med. Men lege med fisken bliver jeg nu ved med og de kæmper eksemplarisk alle som en. De fleste sætter jeg ud men 6 kommer med hjem. Ingen kæmper men pæne fisk på 1- 1½kg. N-A har ikke tal på de mange fisk han har fanget, men over 50 er det. En km oppe af elven ligger den første sø hvor fiskeriet plejer at være bedst. Men efter ½ time uden fisk fortrækker vi ned til elvstykket igen. Der er simpelt hen ikke trukket tilstrækkeligt fisk op endnu. På turen hjem fortæller N-A at fiskeriet bliver meget bedre fra slutningen af juli og indtil oktober. Kan det virkelig blive bedre?
Kveitemeisteren
PS: Intet paradis uden slange. Der er Zillioner af myg. Myggespray er noget de spiser til morgenmad, så myggenet og fingerhandsker er et must. Jeg mistede en spinder, de 30 sek. det tog mig at binde en ny på var nok til at 20 myg fik stillet den værste tørst.




Bilag:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.110 sekunder