Info til gæster
For at skrive eller svare på et indlæg, skal du logge på med

bruger: gæst       kode: gæst

Den gamle Hans og havet. Del 1

  • thom
  • thom's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mere
11 år 6 måneder siden #19 af thom
Den gamle Hans og havet. Del 1 blev oprettet af thom
Den første stribet havkat på 7 kg kommet på land (dog lidt ufrivillig). Men skal sandheden frem var det min ældste datter Anne der fangede den. Hun holdt stangen da den bed på. Jeg trak den op men fisken må tilskrives hende. Det kunne far selvfølgelig ikke have siddende på sig så nogle dage efter sneg jeg mig ud og fangede i blæsevejr en lille pjevs på 1½kg - om igen makker!
I går var familien så på hyggetur inde i fjorden og lidt fiskeri blev det også til. Mens de andre gik tur i fjeldet foretog jeg mig det eneste fornuftige, nemlig fiske. Et par småtorsk på let grej er altid et godt tidsfordriv. På sejlturen hjem skal vi lige prøve efter havkat mener Anne. Og gud døde mig om lorten ikke egenhændig haler en stribet havkat på 5,7kg op fra kun 18 meter vand. Nu har jeg ligget derude de sidste par dage i endda nogle timer og kun halet store håisinger og ulke op, og så dette. Det er som at sparke til en mand der allerede ligger ned.
Men så i dag da.
Først fange lidt torsk som agn og så ud på 60 meter vand. Bunden mærkes tydelig med en spunden line. Man fornemmer blyloddet danser hen over bunden mens man langsomt driver. Mange steder er der stenbund der mærkes som små ryk i stangen. Fra tid til anden har en eller anden lille ulk også fat og smårykker i agnet. Men pludselig mærkes et mere kontant ryk i linen. Løs line og så lige afvente til fisken har fået smag for varen. Modhug og fast fisk!
Nu kæmper havkatte ikke som gale. Det er som om de først fatter det ulyksalige i deres situation når de ligger i båden. Det samme med denne plettede skønhed på 7½kg. Men skidt, det var mig der fangede den og tilmed den første plettede.
Men i grunden ville jeg hellere skrive om amasetterne (også kendt som lodde). En lille sildelignende fisk med fedtfinne.
Den kommer hertil sidst i maj og forsvinder sidst i juni. Det er en stimefisk der ved lavvande til tider søger ind på helt lavt vand for at gyde. Den kan spises kogt, stegt eller tørret, men bruges mest tørret som hundefoder om vinteren. Jeg havde set nogle stimer inde på lavt vand men de flygtede når man nærmede sig dem. De net man bruger til fangst er kun ca. 30 cm i diameter og sidder så på en lang tyk stang. Lille net til tyk stang ville jeg mene, indtil jeg oplevede amasetterne for alvor. de svømmer ind mod klippekysten og da der ikke er plads til alle bliver de øverste skubbet op på det tørre. Neden under står de så tæt at de ikke har en kinamands chance for at flygte når nettet køres gennem stimen. Ned med net - gennem stime - op med 15 kg fisk! Det skal virkelig opleves.
Når det går vildt for sig kan man på en halv time skovle 7-800kg indenbords. De lægges herefter til tørre på klipperne hvorefter de kan bruges som proteinrig vinterfoder. Men nu kommer det for os lystfiskere sjove. Hvor der er små fisk er der også store.
Når amasetterne i stimer svømmer ude på lidt dybere vand(15 - 30 meter) vil der helt sikkert befinde sig en hær af torsk neden under og til tider midt inde i stimen. Torskene er ikke store (op til 5 kg) men der er virkelig mange. Der er fisk på hele tiden. Fisker man med ophænger er der fuldt hus konstant. Når man firer blinket ned gennem amasetstimen fornemmer man hele tiden det dunker ned i knolden på amasetterne og når det stopper er der torsk på. Det er s.... skægt at prøve men næsten for meget af det gode.
Lidt forklaring til billederne

Lige nu begynder ørrederne at røre på sig. Men først om en lille måned har de fået ædt sig fede og spiselige, så det bliver nok det næste I hører om, hvis der da ikke lige dukker en stor havkat op.

Nordboen

PS: Hver gang jeg trækker en ulk op kommer jeg sådan til at tænke på Brian og Carl - den har nemlig en kæft så stor.
Og så alligevel, holder sammenligningen? Nej - aldrig en meter! I forhold til den kæmpe store mund har den nemlig en ganske net lille krop.
PPS: Brian og Carl vi er da stadig gode venner, det var jo kun for sjov.








Venligst Log på for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.103 sekunder