Info til gæster
For at skrive eller svare på et indlæg, skal du logge på med

bruger: gæst       kode: gæst

Grønlænder Hans's rødfisk

  • thom
  • thom's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mere
11 år 6 måneder siden #20 af thom
Grønlænder Hans's rødfisk blev oprettet af thom
En lille beretning fra det høje nord:
Der er sikkert en del der har spurgt sig selv hvor alle beretningerne og billederne fra "Der Kveitemeister", der nu befinder sig på Grønland, bliver af. Det er jo ikke dovenskab der betinger denne mangel på dramatiske beretninger om line der sprøjter af hjulet, bremser der skriger, kæmpefisk der rusher mod bunden eller landinger af maritime monstre. Næ, forklaringen er den helt simple at der ikke har været så meget at skrive hjem om. Jeg kunne selvfølgelig lave en længere beretning om den daglige følgen børnene i skole tur, mine fantastiske oplevelser i Sisimiuts brugs eller hvad med "Hvordan man mest rationelt gør 90 m2 lejlighed ren?"
Nej vel, det er ikke sådan noget nogle rå børster som jer gerne vil høre, så hvad med beretningen om rødfiskene?
Først dette: Båden jeg har købt er en 16 fods kegnæsjolle med en lille overbygning og 40 heste på bagen.
Af lokale har jeg fået anvist et sted 20 km inde i fjorden syd for Sisimiut. Det tager ca ½ time i stille vejr at sejle derind, men da benzin kun koster 3,16kr literen er afstanden ikke noget problem. Stedet er et lille indhak lige efter en pynt. Fjeldet rejser sig lodret over vandet og den samme tendens gør sig gældende under vand. Ekkoloddet siger 100 meter kun 20 meter fra fjeldsiden.

Da rødfisk er en dybhavsfisk opgiver jeg hurtig fluefiskeriet. 2 ophængere med et 300 gr's blylod i enden sendes ned i dybet, men efter 10 min ingen fisk. Prøver forskellige steder men med samme resultat. Først da jeg sænker herlighederne ned over 130 meter vand mærker jeg næsten nede ved bunden at ophængerne angribes. Ved at lade ophængerne stå og arbejde lidt i dybden kommer der hurtig fast fisk. Efter nogle gange lader jeg tacklet blive nede når der er fast fisk for at ophænger nr. 2 også kan blive besat. 2 timer efter første fisk ligger der et par og 20 rødfisk med udstående øjne og svømmeblæren langt ude af munden i fiskekassen. Ikke nogle store fisk men glimrende til filetering.
Se drenge, det var starten. Jeg har også prøvet efter havkat 2 gange(på 80 meter og 150 meter) men der går stadig en lille måned før de kommer ind på lavere vand. Til juli og frem til oktober bliver der også mulighed for helleflynder og fjeldørred så jeg vender tilbage




Bilag:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.091 sekunder